Ayak, insan sağlığının temelini oluşturur. Sürekli olarak günlük yaşamın temposuyla hareket halinde olan ayaklar önemli işlevleri yerine getirir. Bu önemli görevlerini baz alarak, ayak sağlığı üzerindeki işlevlerin aksaklığı ya da bozukluğu ayak hastalıklarının gelişmesine neden olur.

Ayak sağlığını nasıl korumalıyız?

  1. Son derece temiz ve kuru çoraplar giyin.
    Ayaklarınızı kuru ve temiz tutmak, vücudun bu bölümünde enfeksiyonların ve bakterilerin gelişmesini önlemenin ilk ve en önemli adımıdır. Fazla nem, ayak sağlığını riske atabilir.
  2. Çok geniş veya dar çoraplar giymeyin.
    Çok geniş çorap modelleri ayak derisini zedelerken, çok sıkı olanlar ise normal kan dolaşımını bozabilir.
  3. Ayaklarınızı nazikçe yıkayın.
    Ayaklar fazla çaba sarf etmeden ılık suda yıkanmalı, sıcak suda yıkanmamalıdır. Özellikle diyabette ayak sağlığı konusunda bu oldukça önemlidir.
  4. Çıplak ayakla dolaşmayın.
    Ayakkabının amacı ayakları baskı ve travmadan korumaktır. Çıplak ayakla yürümek, ciddi ayak sağlığı sorunlarına neden olabilecek sıyrıklara, kesiklere ve morluklara neden olur.
  5. Kan şekeri ve insülin seviyenizi izleyin.
    Diyabetin en kötü komplikasyonlarından biri diyabetik ayak sendromudur. Ayağın kas, kemik ve eklem dokularının tahrip olması ile karakterizedir ve ileri vakalarda alt ekstremitelerin kesilmesine (ampütasyon) neden olur. Kan şekeri ve insülin seviyenizi düzenli olarak kontrol edin ve test sonuçları referans aralıklarının dışındaysa çok geçmeden endokrinoloğunuzla iletişime geçin.
  6. Ayaklarınızı günlük olarak inceleyin.
    Her gece ayaklarınızı kontrol edin ve kesik, su toplaması, çizik veya şişlik belirtilerini gözlemlerseniz ertesi gün doktorunuz ya da podoloğunuza görünün. Bu durumun ihmali, ciddi ayak sağlığı komplikasyonlarının gelişmesine neden olur.
  7. Ayaklarınızı kuru ve sıcak tutun.
    Yüksek nem ve düşük sıcaklıklar, mantar ve bakteri gelişimi için ideal koşullardır. Sadece ılık (fakat sıcak olmayan) ve hava alabilen malzemelerden yapılmış ayakkabılar giyin. Bu kurala uyulması, yaygın ayak sorunlarından biri olan ayak mantarı ve benzeri sorunlardan korunmanızı sağlar.
  8. Ayak tırnaklarınızı kavis vermeden ve düz olarak kesin.
    Tırnakların çok kısa veya kenarlarının oval kesilmesi, tırnak plağının deriye doğru büyümesine neden olur. Bu durum, temelde en sık rastlanan ayak sorunu olan batıkları meydana getirebilir.
  9. Nasırlara evde müdahale etmeyin.
    Nasırları gidermek için sert kimyasallardan, tırnak makasından veya kesici aletlerden yapılmış kozmetiklerin kullanılması ayak cildine zarar verebilir. Ayak sağlığı konusunda gerçekten endişeliyseniz, bu konuyu tecrübeli bir podoloğa danışabilirsiniz.
  10. Ayaklarınızı düzenli olarak nemlendirin.
    Çoğu durumda ayaklardaki kuru cilt, rahatsızlık ve ağrıya neden olan çatlaklara neden olur. Ayakları nemlendirmek için doğal veya organik malzemelerden yapılmış kaliteli ayak kremleri kullanın. Aynı zamanda, bu tür kozmetikleri ayak parmakları arasında uygulamadığınızdan emin olun — bu, ayak mantarının ortaya çıkması ve gelişmesi için ilk nedendir.
  11. Ortopedik tabanlık kullanın.
    Bakteri ve mantar oluşumunu engelleyen, bacakları gün boyu anatomik olarak doğru pozisyonda tutan, ayaktaki hastalık ve deformasyonların en iyi şekilde önlenmesi sağlar.
Nurgül Barhan

Nurgül Barhan

Kocaeli Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu'nun Podoloji Programı mezunu (2020).

Bir Yanıt Bırakın